Żyjemy w świecie nowoczesnych technologii, które stanowią doskonały przykład
dysjunkcji w rozumieniu Appaduraia. Ich aspekty ekonomiczne, kulturowe i
polityczne rozchodzą się, tworząc barwną paletę znaczeń. Badacz wyróżnił pięć
elementów składających się na model globalnej dysjunkcji, z których każdy
charakteryzuje się płynnością i nieregularnością. Składniki te przenikają się,
tworząc globalną rzeczywistość, w której żyjemy. Pamiętać należy, iż niemożliwe
jest umiejscowienie ich zarówno w czasie, jak i przestrzeni, gdyż ich istotną
cechą jest niesytuowalność i niedookreśloność. Sprawia to, że składowe modelu
dysjunkcji stanowią swego rodzaju „światy wyobrażone” przez co nawiązują do
koncepcji Benedicta Andersona o „wspólnotach wyobrażonych”.
Fenomenem wpisującym się w model globalnej dysjunkcji Appaduraia jest
powstanie i nieustanny rozwój pakietu Microsoft Office. Jako zestaw scalający
narzędzia biurowe jest on niezbędnym elementem funkcjonalizującym przeciętny
system operacyjny, natomiast mnogość znaczeń z niego wyrosłych przyprawia o
zawrót głowy. Unaocznia to kampania reklamowa najnowszej wersji pakietu: Office
365 Personal. Złożyło się na nią kilka spotów prezentujących mobilność i
ponadczasowość tego narzędzia. Śledząc je, z łatwością odnaleźć można w nich
odniesienie do poszczególnych elementów modelu globalnej dysjunkcji. I tym
samym na etnoobraz w reklamie składa się panorama ludzi, którym dedykowany jest
pakiet biurowy. Są to studenci, którzy dzięki pakietowi pozostają ze sobą w
stałym kontakcie, a ich praca naukowa staje się łatwiejsza, są to dzieciaki,
którym Office przynieść może ogromną frajdę podczas chociażby nauki rysunku, są
to osoby poszukujące pracy, którym pakiet ułatwia zaprojektowanie skutecznego
CV. Słowem, całe spectrum grup
społecznych i zawodowych, którym najnowszy produkt grupy Microsoft może się
przydać.
Na medioobraz w reklamie składają się natomiast wszystkie elementy
świadczące o tym, w jaki sposób dystrybuowane są informacje przez pakiet Office
oraz za pomocą jakich nośników. W tym przypadku nośnikiem będzie płyta CD-ROM
oraz oprogramowanie w tzw. chmurze, które pozwala na ciągłą aktualizację
pakietu podczas dostępu do Internetu.
Krajobrazem technologicznym będą te elementy spotu wskazujące na
innowacyjność wykorzystanych technologii przy produkcji pakietu oraz
perfekcyjnie wykwalifikowany zespół specjalistów dbających o produkt i będących
jego niezaprzeczalną wizytówką oraz gwarancją najwyższej jakości.
Jeśli chodzi o krajobraz finansowy, kryją się za nim wszelkie aspekty ekonomiczne wynikające z produkcji i użytkowania pakietu.
Ideoobraz – jako ostatni z elementów modelu globalnej dysjunkcji – związany
jest z przekazywaniem przez produkt konkretnej ideologii. W tym przypadku
będzie on wezwaniem do zakupu, za którym stoi wkroczenie do świata najnowocześniejszych
technologii i wysokiej jakości, oraz akceptacją konsumpcjonizmu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz